Ullensaker Grunneierlag er en sammenslutning av eiere av innmarks- og utmarksarealer i Ullensaker kommune. Heretter bare kalt for arealer i vedtektene. Bebygde arealer, hager og tun teller ikke med.
Lagets formål er å forvalte utnyttelsen av hjortevilt, småvilt og fiske på medlemmenes arealer. Laget skal også arbeide for medlemmenes interesser i saker som angår andres bruk av arealene, herunder også friluftsliv og naturvern. Grunneierlaget representerer medlemmene utad for så vidt angår grunneiersaker.
Innmelding i laget skjer ved undertegning av innmeldingsærklaring. Medlemskapet er knyttet til innmeldt eiendom. Hvert medlem betaler et andelsinnskudd på kr 100 pr. andel. Medlemmene er bare ansvarlig for lagets gield med andelsinnskuddet. Utmelding skal skje skriftlig med ett års varsel. Utmeldt medlem er likevel bundet av eventuelle langsiktige leieavtaler laget har inngått. Hvert medlem får 1 andel pr. påbegynte 100 dekar areal. Medlemmene er pliktige til å gi melding til lagets styre om alle endringer i eget areal.
Grunneierlaget ledes av et styre på 5 medlemmer med 2 varamedlemmer. Styremøte sammenkalles av styreleder evt. nestleder. Styret er beslutningsdyktig når minst 4 medlemmer er tilstede. Ved stemmelikhet har styreleder dobbeltstemme. Styret velger selv nestleder og sekretar. Det velges videre et revisjonsutvalg med 2 revisorer og 2 varamedlemmer. Styret skal bl.a: 1. Iverksette årsmøtets vedtak. 2. Representere laget utad. 3. Forvalte lagets midler. 4. Arrangere årsmøte og avgi årsberetning med revidert regnskap og utarbeide budsjettforslag og arbeidsplan for det kommende år. 5. Fremlegge forslag til fordeling av utbytte basert på innmark/ utmark. 6. Ordne med utnyttelsen av områdets arealressurs til beste for medlemmene og på den måten årsmøte bestemmer. Styret skal prioritere utnyttelsen som skaper økte inntekts- og arbeidsmuligheter. 7. Fremme forslag om eventuelle endringer av lagets retningslinjer for utnyttelse innen de forskjellige saksområder. 8. Anmelde ulovlig jakt og fiske på lagets arealer.
Årsmøtet holdes hvert år innen utgangen av april måned. Styret innkaller til årsmøtet. Innkalling med dagsorden skjer elektronisk på e-post og på grunneierlagets hjemmeside med minst en måneds varsel. Hvert enkelt medlem er selv ansvarlig for at styret har riktige personopplysninger. Årsmøtet skal: 1. Godkjenne innkalling og dagsorden for årsmøtet. 2. Behandle styrets årsberetning. 3. Behandle regnskapet i revidert stand. 4. Behandle budsjett og arbeidsplan for det kommende år, herunder godtgjørelse til tillitsvalgte. Behandle forslag til fordeling av utbytte. 5. Behandle innkomne forslag. 6. Valg: velge styreleder for 1 år. velge styremedlemmer for 2 år. velge varamedlemmer til styret for 1 år. velge to revisorer med to varamedlemmer for 1 år. velge medlemmer til valgkomite for 3 år. velge medlemmer til underutvalg som er vedtatt av årsmøtet. Saker som medlemmer ønsker behandlet pả årsmøtet skal være innkommet styret senest 2 uker før årsmøtet holdes. Så langt ikke annet er bestemt skjer alle vedtak på årsmøtet eller annet fellesmøte med alminnelig flertall blant de møtende. Til vetektsendringer kreves 2/3 flertall blant de møtende. Hvis noen av de fremmøtte krever det skal avstemningen skje etter andeler.
Ekstraordinært årsmøte holdes når styret eller minst 1/5 av lagets medlemmer forlanger det. Ekstraordinært årsmøte inkalles på samme måte som ordinært årsmøte.
Styret legger frem for årsmøtet utdeling av utbytte eller fordeling av utgifter. Her legges medlemmenes arealer til grunn.
Oppløsning av laget kan besluttes med 2/3 flertall pả et ekstraordinært årsmøte. Minst halvdelen av andelene må være tilstede. Møter ikke så mange medlemmer med tilstrekkelig antall andeler, kan forslaget vedtas på nytt ordinært eller ekstraordinært årsmøte med vanlig flertall blant de fremmøtte. For oppløsning skal alle bortleieforhold være avviklet og alle forpliktelser dekket. Ved oppløsning tilfaller lagets eiendeler medlemmene i forhold til andeler.
Alle tvistigheter mellom laget og dets medlemmer eller medlemmer innbyrdes om forståelsen og gjennomføringen av disse vedtektene, avgjøres med bindende virkning for alle parter (jfr. Rettergangslovens kap. 32) av en voldgiftsrett på 3 medlemmer. Av disse velger partene ett medlem hver. Den tredje oppnevnes av sorenskriveren i Eidsvoll.